
برندسازی و توسعه کسبوکار در کیش
در دنیای کنونی هر کسب کاری (کوچک یا بزرگ) به دنبال ساختن برند مخصوص و رشد آن است. موفقیت بسیاری از کسبوکارها همبستگی بالایی با محبوبیت برند آن دارد. وقتی صحبت از برند سازی شهری در جزیره کیش میشود، قطعاً هدف فقط توسعه همه کسبوکارهای ریزودرشت در یک جزیره نیست بلکه توسعه برند یک شهر، ارتقای جهانی یک ملیت را به دنبال خواهد داشت.
جزیره زیبای کیش
جزیره زیبای کیش به یکی از بسترهای کسبوکار تبدیلشده است. اگر سفری به این جزیره زیبا داشته باشیم در کنار خلیجفارس، دریایی از شرکتهای تجاری و گردشگری را میبینیم که کسبوکاری را برای خود دستوپا کردهاند. آژانسهای هواپیمایی، خدمات اکو توریسم و بیوتوریسم، ساخت و تجهیز هتلها، خریدوفروش آبزیان زینتی و خوراکی، خدمات تفریحی، خلیج گردی، خدمات ورزشی و فرهنگی همه، بسترهای رشد کسبوکار در این جزیره هستند.
برند سازی شهری در جزیره کیش قدمی بزرگ است که سود آنهمه ایران را فرا خواهد گرفت. قطعاً با نگاهی درازمدت به این جزیره، میتوان شاهد سیل سرمایهها به این منطقه شد.
شهر دوبی الگویی موفق در این زمینه است. انتقال تجربه از کشور امارت کمک بزرگی به این جزیره میتواند باشد که نیازمند رایزنیهای دو کشور همسایه است. قطعاً راه موفقیت در برند سازی، استفاده از نظرات ارزشمند برندهای موفق شهری مثل دبی، کوالالامپور و غیره است.
ارتباط برندسازی شهری کیش با توریست
هر توریستی که به جزیره کیش سفر میکند حامل تجربهای خواهد بود که قابلیت انتقال به غیر را دارد. فاکتور اصلی در برند سازی شهری توجه به تکتک توریستها است.
یعنی چنان در نظر بگیریم که یک توریست برابر با همه توریستها است فاکتور اصلی موفقیت درزمینه ی برند سازی این است که شهروندان و اهالی کسبوکار شهر، در قبال تجربهای که برای بازدیدکنندگان در شهر ایجاد میکنند، مسئولیتپذیر باشند. متولیان و صاحبان سرمایه در جزیره زیبای کیش میتوانند با ایجاد اتحاد و انسجام در بین ساکنان جزیره، با برنامهریزی چندساله رسیدن به برندی خاص و تعالی آن را در رأس اهداف خود قرار دهند و با اختصاص انرژی و سرمایه راه را برای برند سازی هموارتر کنند.
در سال 2004 متولیان شهر دبی ساخت برج خلیفه را آغاز کردند و کسی فکرش را نمیکرد با ساخت هر طبقه از این برج 828 متری، قطار پیشرفت برند این شهر نیز سریعتر خواهد شد. اکنون این برج به نماد شکوفایی یک برند شهری و حتی ملی تبدیلشده است.