
با سلام خدمت شما همراهان همیشگی! امروز در جزیره زیبای کیش و در سایت رسمی دکتر علی آبکار قصد داریم تا موضوع شخصیت شناسی و مدل DISC را در این نوشته برسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید …
آیا در محل کارتان با افرادی مواجه هستید که رفتار آنها برای شما قابل درک نیست ؟ آیا این افراد برخلاف نُرم ها رفتار می کنند و این رفتار ها باعث می شوند تا شما نتوانید در محل کار تان با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید؟
اگر این سؤال ها ذهن شما را هم مشغول کرده است باید بگویم که شما تنها نیستید. همه ما در در گروه های کاری یا در میان دوستان و خویشان خود با افرادی برخورد داریم که ارتباط برقرار کردن و معاشرت با آنها برای ما دشوار است. اما به هر حال مجبور هستیم با آنها رابطه خوبی برقرار کنیم، شاید به خاطر روابط دوستانه و خانوادگی و یا شاید به خاطر سازمان و شرکتی که در آن کار می کنیم. خبر خوب این است که برای اینکار راه حل ها و روش های زیادی وجود دارد. قدم اول این است که خود را بهتر درک کنید و شخصیت خود را بیشتر بشناسید و با شناخت فرد مقابل نیز بتوانید ارتباط مؤثر و کارآمدی برقرار کنید.
محققان به ویژه رفتار شناسان، قرن هاست که به بررسی و تحقیق در مورد ویژگی های شخصیتی افراد پرداخته اند این تحقیقات باعث شده است تا محققان طبقه بندی های گوناگونی برای سبک های رفتاری متداول در نظر بگیرند. با درک و شناخت برخی از این رفتار ها، شما می توانید دلایل مختلفی را که باعث می شود افراد برخی از رفتار ها را از خود نشان دهند بهتر درک کنید تا بتوانید ارتباط بهتری شکل دهید.
مدل DISC
مدل DISC بر اساس مطالعات روانشناسی به نام ویلیام مولتون مارستون در سال ۱۹۲۰ در دانشگاه هاروارد شکل گرفته است که یک روش نسبتاً ساده، محبوب و استاندارد برای تشخیص و ارزیابی سبک های رفتاری و ویژگی های شخصیتی محسوب می شود.
این ابزار، رفتار افراد را در چهار سبک رفتاری طبقه بندی می کند:
- سبک D : سلطه گرا (Dominance)
- سبک I : تاثیر گذار (Influence)
- سبک S : دارای ثبات (Steadiness)
- سبک C : وظیفه محور (Conscientiousness)
اولویت این سبک های رفتاری در دو حالت مقایسه می شود:
- وظیفه گرا یا مردم گرا
- برونگرا یا درونگرا
این اولویت ها به همراه چهار سبک رفتاری در مدل زیر نمایش داده می شود:
آزمون ارزیابی شخصیت شناسی DISC از داده های استانداردی استفاده می کند که از جمعیت آماری بزرگی که قبلاً این آزمون را گذرانده اند به دست آمده است. شما در این آزمون برای پی بردن به سبک شخصیتی خود باید به سؤالاتی پاسخ دهید که ویژگی های شما را توصیف می کنند. در این آزمون شما نسبت به افراد دیگر مقایسه می شوید. به عنوان مثال ممکن است شما در مقایسه با دیگران بیشتر متمایل به “مردم گرا” باشید. با استفاده از این آزمون شخصیت شناسی، شما می توانید رویکرد “وظیفه گرا” اتخاذ کنید تا با اعضای تیم کاری تان که بیشتر متمایل به این نوع سبک رفتاری هستند ارتباط بهتری داشته باشید.
مدل های رفتاری مانند DISC می توانند به شما کمک کنند تا در زندگی شخصی و یا کاری خود با افراد مختلفی تعامل داشته باشید. با درک این موضوع که هر فردی اولویت های متفاوت دارد، شما می توانید روابط فردی خود را بهبود ببخشید و مدیریت بهتری بر رفتار خود داشته باشید تا بتوانید نقاط قوت روابط تان را تقویت کنید.
شخصیت شناسی – محیط کار
شما می توانید از این مدل استفاده کنید تا افراد بهتری را برای گروه کاری خود انتخاب کنید، کارمندان مناسب استخدام کنید، کارایی را افزایش دهید، مشکلات را برطرف کنید، و …
در ادامه به بررسی برخی از این مزیت ها می پردازیم :
زمان و انرژی بیشتر برای خلاقیت و بهره وری – وقتی که اعضای گروه کاری شما به خوبی کار نمی کنند شما مجبور هستید زمان و انرژی خود را صرف برطرف کردن مشکلات آنها کنید و در نتیجه خلاقیت و کارایی شما کاهش پیدا می کند. زمانی که افراد تیم کاری شما بیاموزند که در کنار یکدیگر کارکنند، شما می توانید زمان بیشتری را به فعالیت های کارا و اثربخش اختصاص دهید و در نتیجه بهره وری را افزایش دهید.
موقعیت های شغلی بهتر و نقش سازمانی – زمانی که افراد متناسب با ویژگی های شخصیتی شان در موقعیت شغلی متناسب قرار نمی گیرند با مشکلات زیادی مواجه می شوند که باعث نارضایتی کارمندان می شود. وقتی شما ویژگی های شخصیتی کارمندان تان را بهتر درک کنید می توانید شغل و جایگاه سازمانی بهتری برای آنها انتخاب کنید و از مشکلات آینده جلوگیری کنید. این کار باعث می شود مشارکت کارکنان و کارآیی آنها افزایش یابد.
مشتری مداری – اگر کارمندان شما به صورت مستقیم با مشتریان شما یا حتی افراد عالی رتبه در سازمان رابطه داشته باشند، عدم درک متقابل می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم شود. اگر کارمندان شما با ویژگی های شخصیتی خودشان آشنا باشند می توانند خدمات بهتری را برای مشتریان فراهم کنند و نیاز های مدیران و افراد عالی رتبه سازمان را برطرف کنند.
شخصیت شناسی – سبک های رفتاری و اولویت ها
رفتار انسان برنامه ریزی شده و مشخص نیست، سیاه یا سفید نیست، به همین دلیل آزمون شخصیت شناسی DISC از چهار سبک رفتاری تشکیل شده. وجود تنها یک سبک رفتاری در افراد امکانپذیر است اما بسیار نادر است. معمولاً ویژگی های یک سبک رفتاری بیشتر از ویژگی های سبک رفتاری دیگری در افراد وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است فردی دارای دو سبک رفتاری “سلطه گر” و “دارای ثبات” باشد اما ویژگی “سلطه گر” اولویت بیشتری داشته باشد و ویژگی “دارای ثبات” ثانویه باشد.
رفتار انسان پیچیده است اما قابل پیش بینی است. آزمون شخصیت شناسی DISC بیش از ۳۰ سال است که در امور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که با آمیختن رنگ های اصلی می توانید رنگ های بیشماری ایجاد کنید، آزمون DISC به شما کمک می کند تا با استفاده از این چهار سبک رفتاری اصلی، رفتار افراد را بهتر درک کنید و ویژگی شخصیتی منحصر به فرد آنها را شناسایی کنید.
جزئیات بیشتر در مورد ویژگی های شخصیتی مدل DISC
سلطه گرا
- ویژگی های شخصیتی – خودبین، لجوج، رک، قاطع، مغرور، حل مسائل، ریسک پذیر، اراده بالا، مصمم.
- انتظارات از دیگران – احترام گذاشتن، دقت کردن، اجازه دادن ،مستقل بودن، اجازه رهبری ، جایگاه قدرت، پرستیژ.
- محرک – چالش های جدید، قدرت، ریسک، تصمیم، تغییر.
تأثیر گذار
- ویژگی های شخصیتی – مشتاق، فعال، عاطفی، متقاعد کننده، نفوذ کلام، قابل اطمینان، مثبت اندیش، پر حرف، حل کردن مسائل به روش خلاقانه، مشوق دیگران، مذاکره گر، مشوق صلح.
- انتظارات از دیگران – دوستانه بودن، صادق بودن، شوخ طبعی، اجازه بیان احساسات.
- محرک – خوش آمد گویی، احترام، تعریف و تمجید، مورد قبول واقع شدن، محیط دوستانه، آزادی از قوانین و مقررات، انجام جزئیات توسط دیگران.
دارای ثبات
- ویژگی های شخصیتی – پرسیدن سؤال، ثبات، مشورت با دیگران، صبور، مخالف تغییر، شنونده، همکاری تیمی، قابل پیش بینی، خردمند، قابل اعتماد، وفادار، دلسوز، وفق دادن خود با شرایط.
- انتظارات از دیگران – حفظ آرامش، موافق بودن، قدردانی.
- محرک – استاندارد ها، امنیت، محیط آرام، حفظ وضعیت موجود، تقدیر و قدردانی به خاطر وفاداری ، شروع و پایان مشخص.
وظیفه محور
- ویژگی های شخصیتی – پایبند به قوانین، سازمان یافته، محتاط ، سختگیر و دقیق، سیاستمدار، حسابگر، با وجدان، جستجو برای یافتن واقعیت ها، اصولی و سیستمی، خونسرد، منتقد.
- انتظارات از دیگران – کمترین برخورد اجتماعی، جزئیات دقیق، قابلیت اعتماد، استانداردهای بالا، متکی به رویه ها و متد ها.
- محرک – استاندارد های با کیفیت، برخورد اجتماعی محدود، وظایف همراه با جزئیات، طبقه بندی منطقی اطلاعات، توقعات واضح، حرفه ای گرایی و کمال گرایی.
جمع بندی
شما در کدام بخش این مربع قرار دارید؟ آزمون های آنلاین شخصیت شناسی زیادی وجود دارد که می توانید با انجام آنها به ویژگی های شخصیتی خود پی ببرید. در استفاده از نتایج این آزمون دقت کنید. ویژگی های رفتاری افراد بسیار پیچیده تر از این چهار طبقه بندی است، از آزمون DISC به عنوان یک راهنما استفاده کنید و در استفاده از آن افراط نکنید.
مشاوره و دوره
جهت شرکت در جلسات مشاوره حضوری یا آنلاین دکتر علی آبکار و همچنین شرکت در کارگاه ها ، دوره ها ، سمینارهای رفتارشناسی و مارکتینگ دکتر آبکار بر اساس مدل جهانی دیسک (DISC) لطفا صفحه اینستاگرام دکتر علی آبکار را دنبال کرده و با ما در ارتباط باشید.